طرح سه بعدی شما برای اینکه به زبان پرینتر سه بعدی یعنی Gcode تبدیل بشه به یک نرم افزار رابط یا اصطلاحا اسلایسر نیاز دارید این نرم افزارهای اسلایسر طرح شما را لایه به لایه می کند.

در نرم افزارهای اسلایسر شما تنظیماتی مثل سرعت، دما در لایه ها و میزان ضخامت دیواره سقف و کف قطعه و چگالی داخل مدل را تنظیم می کنید که با توجه به تنظیمات شما نرم افزار عمل جی کدگیری را انجام میده در انتها به شما میگه که چقدر زمان میبره برای چاپ و چه میزان مواد لازم است.

عموما همه فروشنده های چاپگر سه بعدی باید آموزش نرم افزار اسلایسر را در اختیارتون قرار بدن و در ادامه مسیر همراهتون باشند چون صنعت نوپایی هست و خیلی از دوستان هیچ آشنایی قبلی ندارند. نرم افزارهای اسلایسر زیادی موجود است ولی به چند دلیل ماکیو رو به دوستان و کاربران پیشنهاد می کنیم:

  • اینکه رایگان است و نیاز به تهیه لایسنس و کرک کردن ندارد.
  • مفاهیمش ساده و کارکردن با اون راحت است.
  • با آپدیت ها و بروزرسانی های دائم کیفیت و کارایی اسلایسر رو بالا می برند.

حالا کارکردن با اسلایسر چگونه است؟

اصلا کار سخت و زمانگیر و مهارتی نیست بعد از دو هفته کار کردن با پرینتر و جی کدگیری می توان گفت تقریبا 70 درصد از راه را رفته و یاد گرفته اید 30 درصد باقی مانده هم طی چاپ های آینده و با تجربیات پیش تر کسب می کنیم بعد از نصب و معرفی ماشین به نرم افزار اسلایسر یکسری گزینه ها برای شما نمایش داده  می شود که در اکثر اسلایسرها یکی هستند با دانستن مفاهیم آنها و تست کارآییشون درک اسلایسر برای شما راحت تر می شود.

در ابتدا برای شما به تعریف هریک از پارامترها می پردازیم و در آموزش های بعدی سه مدل تنظیمات جی کدگیری در اختیارتون میزاریم که برای چاپ با کیفیت بالا متوسط و پایین تنظیم شده که مطالعه اونها برای شما بسیار مفید خواهد بود.

Quality = کیفیت چاپ

Layer Height = ضخامت یا رزولوشن لایه ها

(بسته به سایز نازل از 50 میکرون تا 80 درصد سایز نازل میتونید خروجی بگیرید)

Initial Layer Height = ضخامت یا رزولوشن لایه های اول

Wall = دیواره ها

Wall Line Count = تعداد دیواره های طرح

(در صورت نیاز به استحکام، تعداد دیواره ها رو می تونید افزایش بدید)

Top Layers = تعداد لایه های بالایی

Bottom Layers = تعداد لایه های کف کار

Top / Bottom Pattern = طرح یا الگویی که کف و سقف کار با آن پر شود

In fill=  داخل کار

In fill Density =  میزان درصد چگالی داخل کار یا تو پر بودن یا تو خالی بودن

In fill Pattern = طرح یا الگویی که داخل قطعه با آن چاپ شود

Material = تنظیمات فیلامنت

Printing Temperature = دمای چاپ قطعه در اکسترودر (بسته به نوع فیلامنت این دما متغیر است)

Printing Temperature Initial Layer = دمای اکسترودر در لایه های اول چاپ قطعه

Build Plate Temperature = دمای چاپ قطعه در بستر گرم (بسته به نوع فیلامنت این دما متغیر است)

Build Plate Temperature Initial Layer = دمای بستر گرم در لایه های اول چاپ قطعه

Flow = درصد ریزش مواد

Print Speed = سرعت کلی چاپ قطعه

Infill Speed = سرعت چاپ داخل قطعه

Wall Speed = سرعت چاپ دیواره های قطعه

Travel Speed = سرعت حرکت هد دستگاه هنگام جابه جایی بدون تزریق

Initial Layer Speed = سرعت چاپ قطعه در لایه های اول

Enable Retraction = فعال بودن یا نبودن پس کشیدن مواد هنگام جابه جایی هد بدون تزریق

Retraction Distance = میزان موادی که پس کشیده شود

Retraction Speed = سرعت پس کشیده شدن مواد

Enable Print Cooling = فعال بودن یا نبودن فن خنک کننده مدل

Fan Speed = میزان درصد سرعت باد فن خنک کننده مدل

Regular Fan Speed at Height = از فاصله ای به بعد فن خنک کننده روشن شود (برحسب میلی متر)

Regular Fan Speed at Layer = از فاصله ای به بعد فن خنک کننده روشن شود (برحسب لایه ها)

Minimum Speed = حداقل سرعت

Support = اصطلاحا به داربست هایی گفته می شود که مانع از ریزش مواد در لایه هایی با زاویه منفی می شود

Generate Support = فعال بودن یا نبودن گزینه ساپورت

Support placement =

*Every where = ساپورت چه جاهایی گذاشته شود

هر جایی که نیاز است

فقط جاهایی که به صفحه اتصال دارد

*Touching Build Plate

فقط جاهایی که به صفحه اتصال دارد

Support Overhang Angle = از چه شیب و درجه ای به بعد ساپورت گذاری انجام شود

Support Density = چگالی و تراکم ساختار ساپورت

Enable Support Brim = فعال بودن یا نبودن گزینه حاشیه ساپورت (چند لایه پرینتی اطراف ساپورت زده می شود تا کنده نشود)

Support z Distance =z فاصله ساپورت تا قطعه در محور

Support x/y Distance = x,y  فاصله ساپورت تا قطعه در محور  (این گزینه به راحت کنده شدن ساپورت از قطعه کمک می کند)

Build Plate Adhesion = چسبندگی قطعه به صفحه

Build Plate Adhesion Type = برای کمک به چسبندگی بهتره قطعه کدام گزینه را انتخاب می کنید

*Skirt = خط دور

*Brim = چند لایه حاشیه چسبیده به قطعه

* Raft = یک لایه حصیری زیر کار

*none = هیچ

Surface Mode

Spiralize OuterContour (vase mode)  قطعه فقط با زدن دیواره چاپ شود به حالت گلدان